همه گیر شناسی یا اپیدمیولوژی
هوالرئوف فصل سوم (قسمت سوم)
سالروز شهادت نهمین اختر تابناک ولایت و امامت
حضرت امام محمد تقی (ع) را به محضر آقا امام الزمان (عج)
و تمام شیعیان و محبان و دوستداران آن آمام و شما دوستان
گرامی تسلیت عرض می نمایم.
امام جواد (ع) :
آن کس که بدون علم و آگاهی عمل کند،
بیش از آنچه اصلاح نماید، فساد خواهد کرد.
در زمینه “ روانشناسی سلامت “ مطالعه “ سبک زندگی “ فرد برای درک ما
از سلامت در مرکز توجه قرار دارد عواملی مانند انجام ورزش منظم، داشتن
برنامه غذایی سالم، بهداشت فکری، بهداشت روحی و مهمتر از همه داشتن
هدف و انگیزه برای زندگی.
دلیل این توجه این است که پنجاه درصد مرگ های زودرس در کشورهای غربی
را می توان به سبک زندگی نسبت داد.
ما در سبک زندگی، الگوی کلی از رفتارهایی را در نظر می گیریم که با موارد
زیر مرتبط است:
· شغلی که افراد دارند و به آن خو گرفته اند.
· فرهنگ و خرده فرهنگی هایی که افراد خود را جزیی از آن احساس می کنند.
· محیط و مردمی که با آنها زندگی می کنند.
اینک به دو گزارش از سبک زندگی سالم و ناسالم توجه کنید:
1- تقریبا سیگاریها پنج سال و افراد غیر فعال سه سال امید به زندگی خود را
از دست می دهند.
2- در مطالعه همه گیر شناسی معروف از 6928 نفر افراد ساکن شهر
“ آلمداکونتی کالیفرنیا “ سوال شد که آیا این هفت کار را انجام می دهند یا نه ؟
- هفت تا هشت ساعت خواب آرام بدون فکر مغشوش در شبانه روز
- تقریبا هر روز صبح با شادابی صبحانه خوردن
- نخوردن یا کم کردن غذا بین وعده های اصلی غذای روزانه
- بطور معمول قرار گرفتن در وزن و قد متناسب به سن و سال یا نزدیک به آن
- هرگز سیگار نکشیدن و از مواد مخدر استفاده نکردن
- استفاده نکردن از الکل
- فعالیت جسمی منظم و مدام و همیشگی
آنهایی که این کارها را انجام می دادند در سلامت بهتری نسبت به کسانی بودند
که این کارها را نمی کردند و این گزارش کاری به جنس، سن و وضعیت
اقتصادی آنها ندارد.
ولی این کارها با طول عمر و امید به زندگی ارتباط دارد با این حال سالم ترین
شیوه زندگی نمی تواند به طول عمر صد و چهل ساله منجر شود زیرا
محدودیت های طبیعی در امید به زندگی وجود دارد و آنهایی که بهترین سبک
زندگی مادی را دارند اگر دارای زندگی معنویی زیبایی نباشند خود گویای این
هستند که چیزی در زندگی کم دارند.
لذا ما در فصل بعدی به روانشناسی سلامتی در معنی درمانی می پردازیم و
نقطه نظرات صاحبان فن را دست آویز نظریه خود یعنی نیاز بشر جهان صنعتی
به “ سبک جدید زندگی “ مادی و معنوی قرار داده رساله را به پایان می بریم.