معنی درمانی لوگوتراپی
هوالستار فصل چهارم (قسمت پنجم)
فرارسیدن ایام فاطمیه و سالروز شهادت دخت نبی اکرم (ص)
حضرت زهرا مرضیه (س) را به محضر آقا صاحب الزمان (عج)
و تمام شیعیان و دوستداران آن خانم و شما دوستان گرامی
تسلیت عرض می نمایم.
حضرت فاطمه (س) :
آگاه باشید! هر که از دوستی آل محمد (ص) بمیرد؛ شهید مرده است.
2- عشق
- هیچ کس توان آن را ندارد که جز از راه عشق به " جوهر وجودی " انسانی
دیگر آگاهی و دست یابد.
- جنبه روحانی عشق است که مارا یاری می دهد تا صفات اصلی و ویژگیهای
واقعی محبوب را ببینیم و حتی چیزی را که بالقوه در اوست و باید شکوفا شود
درک کنیم علاوه بر این عاشق بقدرت عشق توان می یابد که معشوق را در آگاه
شدن از استعدادهای خود و تحقق بخشیدن با آنها یاری کند.
- عشق " عاملی پدیده زاد " نیست که از غریزه جنسی بر گرفته شده باشد
یعنی شکل عقلا یافته میل جنسی نیست چرا که خود مانند میل جنسی پدیده ای
اصلی وبنیادی است اما میل جنسی می تواند مقدس باشد وقتی حامل و ناقل عشق
باشد و شیوه ای برای ابراز نهایت آنچه عشق طالب آن است یعنی همدمی و
تعارض. پس عشق تنها اثر جنبی چنین میل جنسی نیست.
ولی همین عشق با تمام لذت و شور و شعفی که به دنبال دارد پر است از تنش
و استرس های جور واجور با آنها باید چه کرد؟ باید زندگی کرد.
اما لوگوتراپی در حیطه درمان هم حرف هایی برای گفتن دارد نگاه کنید؟
" قصد مفرط " برای انجام کاری، " توجه بیش از اندازه " به چیزی و " واکنش
شدید " و تمام عیار در مقابل پدیده ای، خود می تواند بیماری زا باشد و موجب
اختلال " اضطراب پیش بین " شود یعنی اینکه از هر چیز می ترسم سرم می آید.
راه درمان آن در لوتوگراپی " قصد متضاد " است که از شخص مبتلا به ترس
و دلهره، خواسته می شود حتی برای یک لحظه هم که شده وقوع آنچه را که به
شدت از آن بیم دارد با قصد زیاد طلب کند. در این روش درمانی باید از قدرت
انسانی در " خود جدائی " استفاده کرد که ذات شوخ طبع انسان است.
" دکتر کوردن آلپورت " می گوید: اشخاص عصبی که یاد می گیرند بخود
بخندند، سر و سامانی به خود داده و در مسیر درمان قرار می گیرند.
اینک بعنوان جمع بندی و نتیجه گیری باید بگوئیم که:
1- لوگوتراپی از واژه یونانی " لوگوس " به معنی ( معنی ) گرفته شده و دلالت
می کند بر جستجوی انسان برای رسیدن به معنی هستی. و بوسیله پاره ای از
نویسندگان چنین خوانده شده است:
" مکتب سوم روان درمانی وین "